Oslo, 10-04-2018

Lofoten kåret til Norges sterkeste merkevare

Bakgrunnsbilde - Fjell med hav

Billedtekst: En stolt gjeng fra Lofotens salgs- og markedsteam mottok i dag Nielsens merkestyrkepris

25 merker og kjeder i ulike kategorier var innstilt i konkurransen om årets  Merkestyrkepris fra markedsanalyseselskapet Nielsen. I dag ble det klart at  sjømatmerket «Lofoten» gikk helt til topps, og vant i skarp konkurranse med blant  annet Grandiosa, Q-Meieriene og Nocco. 

- «Lofoten» har utviklet seg til å bli den største merkevaren innen fisk og sjømat i  norsk dagligvarehandel. De har bygget sin merkevare ved å tilby spennende  produkter som gjør det enkelt å spise sunn og god mat, som forbruker vil ha. I tillegg  er «Lofoten» et merkenavn som assosieres med ferske rene råvarer, god kvalitet og  stolthet. Lofoten hadde i 2017 en vekst på 14%. Dette er imponerende i en kategori  med utfordringer. Så imponerende at «Lofoten» kåres til vinner av Nielsen  merkestyrkepris for 2018, sier Georg Ellingsen, juryleder hos Nielsen. 

Lofoten selv ønsker å dele æren for prisen med både ansatte, kunder og leverandører:

- Vi er stolte og beæret over at Lofoten er det første sjømatmerket som trer inn i det  eksklusive laget som vinnere av Merkestyrkeprisen. Med våre begrensede ressurser sammenlignet med de sterke merkevarene vi her konkurrerer mot, både mht markedsbudsjett og antall ansatte, er denne prisen en stor honnør til alle som med enorm innsats har bidratt til Lofotens suksess. Vi vil gjerne få rette en takk til alle våransatte som hver eneste dag står på for å utvikle, tilvirke, selge og markedsføre det som kanskje er verdens beste sjømat. Vi må samtidig legge til at merkenavnet Lofoten ikke bare er vårt, men tilhører en hel region. Det er derfor også med stor ydmykhet og takknemlighet vi deler prisen med alle som har en tilknytning til Lofoten, og med yrkesfiskerne i særdeleshet, som skaper grunnlaget for vår eksistens, uttaler en glad Administrerende Direktør i Insula AS, Sigvald Rist. 

- Nielsen Merkestyrkepris er en stor inspirasjon for oss i Lofoten til fortsatt å jobbe for å få nordmenn til å spise mer sjømat, og velge Lofoten. Det er bra både for helsen og miljøet – i tillegg til at det er veldig godt, raskt og enkelt å tilberede. Tusen takk derfor også til alle våre lojale forbrukere, og til våre kunder som har vist oss tillit, sier Markedsdirektør i Insula AS, Camilla Beck Sætre.

 

Tidligere vinnere av Nielsens merkestyrkepris:

1995 – Friele Kaffe. 1996 – Farris. 1997 – Coca Cola. 1998 – Pizza Grandiosa. 1999 – Rema 1000. 2000 – Ringnes øl. 2001 – Freia Melkesjokolade. 2002 – Extra fra Wrigley. 2003 – Laban fra Nidar. 2004 – Toro. 2005 – Pizza Grandiosa. 2006 – Kiwi. 2007 – Pepsi Max. 2008 – Fjordland. 2009 – Ideal Wasa. 2010 – Rema 1000. 2011 – Q-meieriene. 2012 – Norvegia. 2013 – Delikat. 2014 – Coca Cola Zero. 2015 – Kiwi. 2016 – Corona. 2017 – Circle K.