Er du en av dem som er storforbruker av brødposer for å ta litt bedre vare på åpnede pakker i kjøleskapet? Da er du ikke alene. Forbrukerinnsikt har vist at mange velger bort røkt laks i hverdagen fordi det er grisete å åpne og håndtere innholdet i pakken, og ikke minst vanskelig å oppbevare en åpnet pakke røkelaks uten at lukt og søl smitter over på andre matvarer i kjøleskapet. Altfor mange kaster derfor den siste skiven, eller bruker en ekstra plastpose for oppbevaring av den åpnede pakken. Samtidig øker den dårlige samvittigheten ved å kaste mat og bruke ekstra plast.

Som et ledd i Lofotprodukts streben etter å redusere matsvinn og bruk av plast, har de utviklet en ny emballasje for sine pålegg. Den nye og smarte pakken er både enklere å åpne og kan gjenlukkes med zip-lås.  - En vinn-vinn-situasjon hvor vi både unngår søl og gris, reduserer matsvinn og bidrar til forbruk av færre brødposer og dermed mindre plast, forteller Johannes Strøm, Markedssjef i Lofotprodukt.

Lofotens påleggsserie ble nominert til "Årets innovasjon innen produksjon og emballering" og er en av fire finalister. Prisen deles ut under HOLDBAR 2020.  Les mer om juryens begrunnelse her

9